Thursday, August 30, 2007

AlL BoUt lUrVe

CINTA BUKANLAH DARIPADA KATA-KATA TETAPI SEGUMPAL KEINGINAN YANGDIBERIKAN KEPADA HATI YANG MEMERLUKAN

Cintailah seseorang itu atas dasar siapa dirinya sekarang dan bukansiapa dia sebelumnya.Malah kisah lampau yang berlaku tidak perludiungkit lagi sekiranya hati benar-benar menyintai dirinya.
Sememangnya hidup bercinta dan untuk dicintai amat mudah,tetapiuntuk dicintai oleh orang yang kita cintai sukar diperoleh.Ikuti tipbagi memelihara CINTA SEJATI… ..


1. PILIH PASANGAN YANG SESUAI
Jangan sesekali jatuh cinta dengan seseorang yang sangatberpotensi.Wang dan rupa bukanlah penyuntik cinta sejati. Terlalubanyak pasangan memilih teman hidup yang sebegini dengan harapanmereka berpeluang menikmati segalanya.Secara jujur,tanyalah pada diri sendiri quot; Dapatkah aku mencintaidia dengan cara yang sebenarnya tanpa harapan untuk berubah?” Jikatidak,buatlah keputusan untuk cari yang lain.

2.JANGAN TERBURU-BURU
Jangan menurut kehendak nafsu seks. Pasangan yang melakukan hubunganseksual akan mencipta suatu keintiman yang salah dan boleh menuju kearah kekecewaan.

3.PERCAYA AKAN KELEMAHANNYA
Jangan mengabaikan keputusan untuk memiliki sesuatu hubungan atauperkara yang diingininya. Misalnya jika pasangan membuat suatupernyataan seperti,’ Saya tidak melaksanakan komitmen dengan baik’,percayalah dia.
Anda seharusnya tanya pada diri sendiri: “Adakah dia sudah bersediamenghabiskan sepenuh waktu untuk aku atau semata-mata untuk hobinyakemudian baru mengingati aku.”


4.TUTUP MULUT
Jangan cuba menceritakan tentang keburukan atau kelemahan pasangankepada rakan. Bertanggungjawab dalam mengungkapkan perasaan andaterhadapnya dan saling merahsiakan antara satu sama lain.Carasebegini dapat mengelakkan daripada berlakunya sesuatu konflik danhubungan emosional anda berdua.

5.TERIMA SEADANYA
Terima pasangan dengan niat hati yang ikhlas.Bukan hanya sewaktubercinta, pada awal perkahwinan dan sewaktu berbulan madu,tetapiamalkan date night sekali seminggu.

6.JADI PEMERHATI
Bersikap pemerhati kepada pasangan. Cuba memerhati dan memahamitingkah laku dan pemikirannya. Paling penting, sentiasa mengambilberat setiap apa yang berlaku. Ini mengelakkan daripada pasanganberani menipu dan cuba melakukan sesuatu di luar jangkaan.

7.BUKTIKAN SIAPA DIRI ANDA
Fokus pada setiap perkara yang anda gemari dan tidak daripadapasangan,serta cuba berbincang cara bagaimana menyelesaikan masalahtersebut berdua.

8. MR. RIGHT KEMBALI
Sedang asyik bercinta,orang yang pernah terpaut di hati anda suatumasa dahulu,tiba- tiba muncul di hadapan.Bagi anda yang menghadapimasalah sebegini,adalah suatu perkara sukar untukdiselesaikan ,bukan? Parasaan buntu dan bercelaru tentunya datangdan memaksa diri membuat keputusan.Buat keputusan agar tidak menyintainya lagi. Lupakan segala sejarahsilan dengan memulakan kehidupan dan cinta yang baru.

9.BUKAN PERIGI CARI TIMBA
Anda tidak pernah merasakan bahawa cinta sejati seperti objek yangkeras seperti seolah-olah berkelakuan syok sendiri. Malah andaharuslah sama-sama berinteraksi dan berbincang terhadap apa yangberlaku dalam perhubungan.

10.HARGAI DIRI SENDIRI DAN PASANGAN
Hubungan yang sihat akan meningkatkan penghargaan diri dan pasangan.Untuk memperoleh hubungan yang lebih harmoni, setiap pasangan perlumenghargai diri sendiri dengan cuba mengungkapkan kata-kata romantisatau lakukan sesuatu kejutan terhadap dirinya.
.